Dávat na dovolené spropitné?

Občas se otevře diskuze o tom, zda v restauraci dát či nedat spropitné (dýško). A když dát, tak jak velké. V českých restauracích se dýška většinou (tedy pokud není zákazník vyloženě nespokojen) dávají. Nebo se alespoň částka mírně zaokrouhlí směrem nahoru. Jak je to ale jinde? Připomeneme si, jak je to v restauracích a hotelech některých nejznámějších turisticky oblíbených zemí. Znalostí této problematiky můžete předejít mnoha trapným situacím.
krásný bazén hotelu.jpg

Jak je to v u sousedů
U našich nejbližších sousedů, v Rakousku a v Německu se spropitné dává ve výši asi deseti procent útraty. To platí i v případě taxikářů. Hotelovým portýrům dávají hosté jedno euro.
stůl v restauraci.jpg
Jak je to trochu dál
Ve Francii mají cenu za servis uzákoněnou. Je to patnáct procent. Obsluha z těchto peněz nic nedostává. Dýška se zde obvykle nedávají. Hotelovému personálu se dávají jen drobné. Taxikářům se zaokrouhluje cena mírně nahoru. Španělé mají spropitné také v ceně, ovšem pět, deset procent dýška z ceny považují za slušnost. Taxikářům se pouze mírně zaokrouhluje cena. V hotelu berou pokojské euro na den, zřízenci za službu euro. V Itálii berou v restauracích, pokud nemají obsluhu v ceně, deset procent. Dýško pár euro očekávají taxikáři i zaměstnanci hotelu. Podobně je to v Chorvatsku. V restauracích počítáme se spropitným ve výši asi deset procent. Ovšem chorvatskému personálu v hotelích a také taxikářům se dávají drobné. Skromní jsou v tomto směru Řekové. Restaurační servis je v ceně. Pokud jste spokojeni, dýškem ale neurazíte. Tak je to i v hotelu a taxíku. To Turci spropitné čekají. V restauraci okolo deseti procent. V hotelu asi dvě turecké liry. Peníze navíc prý nečekají taxikáři.
ruka na klice.jpg
Jak je to v Africe
V Egyptě se připravte na nespokojené reptání a nenechte se tím rozhodit. Chtějí získat co nejvíc, jsou zde zvyklí smlouvat. A nejraději mají dolarová dýška. Obvyklé dýško je deset procent.

Jak je to v Americe
V USA je plat obsluhujícího personálu na dýškách přímo závislý. Podle spokojenosti se dává obsluze asi dvacet procent z účtované ceny. Deset procent se dává i v případě, že host moc spokojen není. Stejně je to u taxikářů. Za cestu na letiště navíc patnáct až dvacet procent, za kratší dolar navíc. Dolar si připravte navíc i za drink v baru, také za odnesené zavazadlo v hotelu.

Jak je to v Asii
Tak tady pozor. V Číně je braní spropitného ilegální a obsluha se ho bojí přijmout. Výjimku tvoří jen průvodci, čekají jen drobnou částku. A takové Japonce pokusem o poskytnutí dýška můžete přímo urazit. Je to u nich počínání nezdvořilé. Považují totiž kvalitní obsluhu za standard.